Debielen-Dieet

Toen ik gisteren in de spiegel keek, schrok ik een beetje. Een echt winterhoofd. Bleekjes, slechte huid, wallen onder mijn ogen en niet bepaald een energieke uitstraling. Ik kom té weinig buiten, omdat ik thuis werk en ook in huis veel doe. Het is lastig om mezelf te dwingen naar buiten te gaan, als ik niets heb te doen buiten, en binnen nog 1768 taken op me wachten. Wat waarschijnlijk ook niet helpt is mijn drinkgedrag. En dan bedoel ik niet de alcoholische versnaperingen, die heb ik prima in de hand. Ik bedoel het daadwerkelijke drinken om vocht binnen te krijgen. Ik heb het altijd moeilijk gevonden om genoeg te drinken. Als ik een glas drinken pak voor mezelf, staat het er anderhalf uur later nog. Behalve als het wijn is, haha. En dat moet anders..

Sinds een paar weken heb ik mijzelf een soort dieet opgelegd. Niet om af te vallen en minder te eten, schrik niet, maar om gezonder te worden en juist méér binnen te krijgen. Nu is dat in mijn geval vooral belangrijk bij drinken. Ik kreeg veel te weinig vocht binnen en extra vitamientjes kunnen ook geen kwaad voor wat meer energie en weerstand.


Ik dronk gedurende de dag een paar mokken thee en ’s avonds meestal een wijntje bij het eten, maar meer dan dat kreeg ik niet binnen. Sporadisch dronk ik ’s ochtends of ’s middags een glas melk of sap en 1 keer per week bedacht ik dat ik fruit moest eten, omdat fruit eten gewoon niet in mijn systeem zat (groente gelukkig wel). Ik wilde hier meer regelmaat in krijgen, dus had mezelf opgelegd om elke dag op zijn minst (dus meer is alleen maar beter) dit naar binnen te werken:
1 glas sap (gelukkig heeft Coolbest heel veel lekkere sapjes)
1 glas melk en/of 1 bakje youghurt
2 á 3 glazen water
1 stuk fruit

Nu denk je vast, hoe moeilijk kan het zijn om een paar glazen water te drinken. Ik doe dit echter pas als ik mega-dorst heb. En 1 stuk fruit voor mij is ook al heel wat. Ik krijg natuurlijk ook nog wel vocht binnen door thee te drinken, maar daar zit ook cafeïne in (huh? Ja echt, in de thee die ik drink, earl grey of ceylon, zit ook cafeïne), en teveel is nooit goed.

Dit was weer een stap in de goede richting om meer structuur in mijn leven te krijgen, aangezien ik dat wel nodig heb. Ik was niet van plan te stoppen met het eten van chips, chocola en andere lekkere dingen, als ik maar óók de gezonde dingen at. Er zal geen enkele voedingsdeskundige zeggen dat je geen chips mag eten of een chocoladesprits, maar hou het dan bij 1 of 2 koekjes en een bakje chips. Als je maar óók vitaminen en mineralen binnenkrijgt (en nee, die zitten niet in een frikadel of puddingbroodje).

Ik ging er mee aan de slag en inmiddels ben ik een paar weken verder. Het gaat aardig. De zuivel krijg ik binnen door elke dag melk te drinken en of yoghurt (met walnoten en honing, whoeee) te drinken/eten. Dat glas sap lukt ook nog, maar bij het water en fruit gaat het mis. Ik eet inmiddels een paar keer per week fruit, ik denk 3 a 4 dagen per week. Dat water drinken ging eigenlijk gelijk al fout. Het lukt alleen als ik onderweg ben en alleen een flesje water bij me heb. Dat fruit zal nooit iets worden voor elke dag, vrees ik, maar het water drinken wil ik er toch echt in stampen. Misschien moet ik mezelf belonen, dus voor elk glas water een paasei, bijvoorbeeld. Tsja, dat kan dan bij mij weer niet zoveel kwaad, gelukkig.
Ik ga er verder mee aan de slag en ben vooral benieuwd hoe jullie zorgen dat je je voedingsstoffen binnen krijgt, en of je het ook daadwerkelijk merkt als dat niet gebeurt. Ik voel me dan altijd wat vermoeider en mijn weerstand gaat omlaag, of ik zie het aan mijn gezicht. Maak je geen zorgen, een frikadel en chips zal altijd onderdeel zijn van mijn dieet, maar dan wel naast de góede dingen.

Hoe houd jij dit in balans?



0 thoughts on “Debielen-Dieet”

  • Waarom vul je niet elke dag een flesje water, die moet die dag op. Voor het slapen niet op? Dan moet het in één keer. Leer je het vanzelf over de dag te verdelen als je steeds 's nachts je bed uit moet om te plassen (omdat je voor het slapen opeens veel drinkt) haha
    Maar herken het hoor! Als ik thuis ben denk ik er ook vaak niet. Overweeg nu wel een dopper te kopen. Why? Don't know too! Maar misschien motiveert een mooie gekleurde fles mij om meer te drinken..

  • Ik heb vaak een flesje water op mijn bureau staan en dat helpt wel! Ook drink ik vaak thee en dan echt uit grote mokken. In groene thee zit geen cafeïne trouwens, weet niet eens of je dat lekker vindt?! Goed voornemen, ik moet weer hetzelfde gaan doen eigenlijk. Was een tijdje goed bezig, maar dan schiet het er toch weer bij in.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *